Verlichting; sfeervol en efficiënt voor bewoners

Wat is licht? Het goedkoopste licht is daglicht. Met enkele eenvoudige truckjes is daglicht veel beter te gebruiken. Maar als de zon weg is (of er zijn geen ramen in de ruimte) dan is elektrische verlichting noodzakelijk. Welke lampen zijn er te koop? Wat zijn de belangrijkste verschillen? Waar moet ik welke lamp toepassen?


In deze cursus leert u wat een LUX is, wat het rendement van een lamp is (en hoe deze als u in de winkel staat eenvoudig te beoordelen is), wat de kleurtemperatuur van een lamp is. Ook leert u dat een lamp, ook al zijn de gemeten waarden gelijk toch nog verschillend kunnen zijn. Daarnaast leert u hoeveel licht wij nodig hebben en dat licht heel belangrijk is voor de mens (met name voor de ouderen). Het slaap- en waakritme wordt er door geregeld. Winterdepressie wordt er mee verminderd.


Het belangrijkste is dat u na deze cursus altijd precies weet waar u op moet letten als u een nieuwe lamp gaat kopen.

Zomers een koelere woning (voor bewoners)

Hoe komt het dat de woningen warmer worden? Wat zijn de belangrijkste warmtebronnen in een woning? In welke mate dragen deze bronnen bij aan het (te) warm worden in de woning? Wat is de Trias Energetica? Als het te warm wordt, wat kan ik er dan aan doen?


U leert in deze cursus wat de belangrijkste veroorzakers zijn van de warmte in een woning. Hoe voorkom ik warmteoverlast? Hoe werken ventilatoren (vaak aan het plafond of op een losse standaard). Werken deze goed in het Nederlandse klimaat? Per warmtebron wordt gekeken welke oplossingen er zijn. Welke zonwering is het beste? Welke andere technieken zijn er? Waarom is bij balansventilatie een by-pass van belang?


Welke oplossingen zijn er als er geen mechanische ventilatie is? U leert hoe u warmte kunt afvoeren met behulp van ‘thermische trek’. Ook wordt ingegaan op andere nieuwe ontwikkelingen zoals koelen met alleen water (en wanneer dit wel en wanneer beter niet toegepast kan worden). Hoe werkt bijvoorbeeld PCM en hoe ‘zomernachtventilatie’ of een ‘grondbuis’?


Kortom u leert hoe u, in de zomer, uw woning koeler kan houden.

Ventileren; de gezonde woning

Nieuwbouwwoningen hebben vaak balansventilatie. Oude woningen hadden geen speciale ventilatievoorzieningen. Waarom moet dat nu dan wel?


Waarom moet ik ventileren? Hoeveel moet ik ventileren? Wat is het verschil tussen ‘natuurlijke’ en ‘mechanische’ ventilatie? Wat zijn de kosten? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat is gezonde leeflucht? Kan een woning zonder speciale ventilatievoorzieningen wel een gezonde leeflucht hebben? Op al deze onderwerpen wordt in deze cursus een antwoord gegeven.


U leert in deze cursus welke ventilatiesystemen er zijn. Wat is spuiventilatie en wat is ‘infiltratie’. Als u een openhaard (of een andere hout- of gashaard) heeft, wat zijn de gevolgen voor het ventilatiesysteem. Wat is mechanische balansventilatie? Waar moet u op letten als u een dergelijk systeem heeft (of gaat laten plaatsen)? Hoe wordt installatiegeluid voorkomen en hoe wordt ‘overspraak’ voorkomen? U leert verder welke eisen er vanuit het bouwbesluit worden gesteld. Ook leert u het opstellen van een ventilatiebalans. Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Hoe moet het ventilatiesysteem ingeregeld worden? U leert waarom een by-pass van belang is. Welk onderhoud is er aan het ventilatiesysteem nodig?

Verwarming bij VvE’s; elke woning een eigen ketel

Om het lekker warm te houden in een woning is er in de winter verwarming nodig. In veel woningen zijn nog gaskachels aanwezig, andere woningen hebben al vele jaren centrale verwarming. Wat zijn de verschillende type cv-ketels die nu op de markt zijn (er worden geen ‘merken’ besproken, maar vooral de verschillen in werking van de diverse soorten ketels)? Waarvoor dient een overdrukbeveiliging en waarvoor een expansievat? Wat is een open en wat een gesloten ketel? Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar moet ik op letten als een oude ketel vervangen wordt door een HR-ketel? Wat betekenen de diverse stickers en logo’s op ketels. Zijn die in uw situatie van belang?


Welke type kamerthermostaten zijn er? Wat is een optimalisatie en wat een weerafhankelijke regeling? Welke regeling past bij welke ketel? Waar moet er dan op gelet worden? Is het voordeliger een woning altijd een beetje op temperatuur te houden of kost dit (te) veel energie? Is een thermostaatkraan een goede regeling (neen‼). Moet een installatie altijd waterzijdig ingeregeld worden?


Kan een vloerverwarming een goede oplossing zijn in mijn woning? Welke typen radiatoren zijn er? Hoe kan ik mijn woning het beste verwarmen?

Verwarming bij VvE’s; gezamenlijke ketels

In het centrale ketelhuis staan een aantal ketels die warmte maken.

U leert wat u als VvE of als beheerder:

  • Kunt doen om de ketels zo energie-efficiënt mogelijk te kunnen laten afstellen.
  • Met een stookrapport kunt doen.
  • Kunt controleren op welke wijze, als er meerdere ketels zijn, deze het beste geschakeld kunnen worden.
  • Invloed heeft op de verdeling van de warmte in het gebouw.

Een betere gesprekspartner wordt met de installateur, want u leert:

  • Welke regelingen er op uw installatie aanwezig zijn.
  • Is de regeling die aanwezig is nog up-to-date?
  • Wat de belangrijkste instellingen zijn en op welke waarden deze moeten worden ingesteld.

Minder warmteverlies door aanbrengen isolatie

Deze cursus is in combinatie met de ‘basiscursus binnenklimaat’ en de cursus over ‘ramen’ reeds een jarenlange ‘topper’. Vrijwel elke maand worden deze trainingen ergens in Nederland gegeven aan heel verschillende cursisten. Zowel de doe-het-zelver als degene die ‘de vakman’ als opdrachtgever gaat aansturen, leren nuttige zaken. Er is volop tijd om eigen constructies te behandelen en gezamenlijk te bespreken.

Dagdeel 1

Wat is een Rc–waarde? wat een lambda? Hoe dik moet je isoleren om aan de wettelijke eisen te voldoen? Heeft het nut als ik op een wand wel isolatie aanbreng en op de andere (nog) niet doe? Hoe herken ik goed isolatiemateriaal? Het isoleren van muren. Welke materialen zijn er? Wat kost het? Hoe bereken ik de besparing?

 

Dagdeel 2

Het isoleren van muren (tweede deel). We gaan ‘het dak op’. Hoe isoleer ik een plat dak? Hoe voorkom ik een rottend dak? Hoe isoleer ik een schuin dak? Wat doe ik met koudebruggen? Hoe belangrijk is een koudebrug? Het isoleren van een vloer, welke materialen zijn er? Waar moeten deze aangebracht worden? Is een dampdichte laag nodig? Hoe werkt radiatorfolie achter een radiator? Hoe moet dit aangebracht worden? Al deze vragen worden op deze cursus beantwoord.

 


De ervaring leert dat alle vragen die de deelnemers hebben, tijdens de cursus behandeld kunnen worden. Er zijn altijd voldoende monsters aanwezig zodat ook geleerd kan worden hoe het materiaal eruitziet.

Ramen; zicht op comfort voor bewoners

Gewoon ‘dubbel glas’ was, als vervanger van enkel glas, al een hele verbetering. Maar dubbel glas kan nu eigenlijk naar het museum (of afvalbrengstation).


Welke ontwikkelingen zijn er? Waar moet ik op letten als ik glas bestel? Hoe kan ik voorkomen dat het te warm wordt in de woning (of in de winter te koud)? Is er speciale beglazing in de badkamer nodig? Waarom is ‘gewoon dubbel glas’ een volledig verouderde techniek? Welke technische eisen kan ik stellen? Waar moet ik nog meer op letten? Er is speciaal ‘renovatieglas’. Hoe werkt dat? Is het goed isolerend?


De ‘glastechniek’ heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt. Glas is best prijzig. Is het rendabel om enkel glas te vervangen? En als er al dubbel glas geplaatst is? Hoeveel kan ik besparen en wat kost het? Hoe herken ik wat voor glas ik in mijn ramen heb zitten?


Als u deze cursus gevolgd heeft weet u waar u op moet letten en laat u zich geen ‘matige beglazing’ meer verkopen, maar weet u hoe u het beste glas in uw situatie verkrijgt.

Comfort & gezonde omgeving voor bewoners

Wat zijn de belangrijkste factoren voor het behaaglijk hebben in uw woon- of werkomgeving? Hoe kunnen deze factoren beïnvloed worden? U leert dat het vaak eenvoudige dingen zijn die het comfort bepalen (maar met een klimaatinstallatie toch moeilijk te regelen). U leert verder dat, als in de winter de lucht te droog wordt, een dure bevochtiger de slechtste oplossing is. Besproken wordt hoe koude voeten en ‘tocht’ voorkomen wordt. U leert zelfs hoe u voorkomt dat u het op een heerlijke BBQ-zomeravond (te) snel koud krijgt als u buiten zit.

 

Maar soms is het ook te vochtig. Wat zijn daarvan de oorzaken en hoe zijn de gevolgen te minimaliseren? Hoe voorkom ik schimmel? Wat zijn de oorzaken van condensatie op het raam (aan de binnen– en buitenzijde van het glas)? Al deze onderwerpen worden behandeld.

 

Deze cursus geeft een goed fundament om de werking, de noodzaak van inregeling en de ontstane problemen bij isolatie, verwarming, koeling en ventilatie te kunnen begrijpen.

 

Voor het volgen van onderstaande trainingen (ook op deze site aangeboden) is de kennis en inzicht die u krijgt van deze basiscursus “behaaglijk binnenklimaat, vocht- en schimmelbestrijding” onontbeerlijk.

  • Ramen; zicht op comfort en energie
  • Minder warmteverlies door aanbrengen isolatie
  • Ventileren; de gezonde woning
  • In de hete zomer een koele woning

Klimaatbeheersing bij serverruimten

Welke eisen moeten er tegenwoordig gesteld worden aan een serverruimte? Dat is flink veranderd de afgelopen jaren.


Vroeger was het gewoon een ruimte waarin (soms) een verhoogde vloer werd gelegd. Daarna kwam er een flinke hoeveelheid ventilatie en koelapparatuur en de ruimte werd vervolgens op 18 graden gehouden. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat de ‘hulpenergie’ 2 tot soms wel 4x zo veel energie verbruikte dan de eigenlijke servers. Een PUE dus waar je niet vrolijk van werd.


Koeling en servers zijn helaas nog onafscheidelijk. Maar er zijn nu heel veel verschillende en vaak zeer energie-efficiënte manieren om de servers gekoeld te houden. Welke technieken dat zijn, dat leert u in deze cursus.


Ook wordt beoordeeld of PUE nog wel bruikbaar is. Moet er niet een andere rekenmethodiek gekeken worden? Is het niet beter te kijken naar de FLOPS (FLoating-point Operations Per Second, voor rekenkracht) of IOPS (Input/Output Operations Per Second, voor opslag)? Er is ‘dode data’  (met een trage toegangstijd) en ‘levende data’ (voor de data dat continu gebruikt wordt) met snelle toegangstijden. Deze cursus gaat niet over de wijze waarop de data wordt opgeslagen (SAN, NAS, etc.).


Deze cursus leert u, nadat een energie-efficiente systemen zijn geplaatst, hoe de warmte het best kan worden afgevoerd.

Basiscursus energie voor het bevoegd gezag

Meijer heeft de basiscursus “Energie in de milieuvergunning’ al meer dan 100 keer gegeven (soms alleen en soms in samenwerking met Infomil). Zowel gemeentelijke als provinciale omgevingsdiensten zijn door ons opgeleid.

De cursus kan door u samengesteld en worden aangepast aan de kennisbehoefte van uw medewerkers. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 100 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen). Wij streven daarom altijd naar kleine groepen zodat intensief samengewerkt wordt.

Gebruikelijk is een cyclus van 10 dagdelen (een dagdeel duurt 3,5 uur). Hieronder staan een aantal suggesties, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.

Verplichte onderdelen zijn (benodigde tijdsduur: 2 dagdelen):

a. Introductie / aftrap

b. Kader vanuit de wetgeving. (wat kan wel, wat kan niet)

c. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid

d. Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen                    (kosten / baten, subsidies)

e. Werken met kengetallen

 

Verder kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

 

Onderwerpen (tijdsduur 1 dagdeel per onderwerp)

  1. Eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  2. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen.
  3. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden.
  4. Verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden)
  5. Mechanische ventilatie, luchtbehandeling, werking, regelingen, bevochtiging, besparingsmogelijkheden.
  6. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  7. Zonnepanelen  PV (stroomopwekking)
  8. staat de techniek waarin u scholing wenst, hier niet bij, neem dan svp contact op, mogelijk is dat onderwerp wel beschikbaar.

Onderwerpen (tijdsduur 0,5 dagdeel)

  1. Elektrische motoren, EI-klasse indeling, gelijkstroom,
  2. Voorkomen van koelbehoefte (warmteoverschot)
  3. Koeltechnieken die ook vaak zeer rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie)
  4. Warmtepompen (en gasmotorwarmtepompen)
  5. WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen
  6. Perslucht
  7. Stoominstallaties
  8. Tapwater (warm water opwekking)
  9. Keuken en horeca bij bedrijven
  10. Waterstof (beperkte training)
  11. Monitoring van energieverbruik (EBS)
  12. Zonnecollectoren thermisch (warmteopwekkers)
  13. Eindtoets op de laatste cursusbijeenkomst.
  14. WKK (warmtekrachtkoppeling)
  15. Energiezorg bij bedrijven
  16. Kantoorapparatuur
  17. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met ‘veelvoorkomende koeltechniek’, ‘Mechanische ventilatie’ en ‘Koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn’)

Een cursusdagdeel is intensief. Het is daarom wenselijk, opdat de cursisten zoveel mogelijk informatie tot zich nemen, niet 2 dagdelen op 1 dag te plannen. Elke cursuscyclus begint met een “aftrap” waarbij de cursisten meteen duidelijk wordt gemaakt dat energie bij bedrijven iets is wat heel goed bespreekbaar is. Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

 

Cursusmateriaal De informatie van RVO/RWS BBT zijn een belangrijke informatiebronnen. Dit wordt gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie.  Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven worden ontvangt men hand-outs, zodta een handig naslagwerk/werkboek ontstaat ‘voor later gebruik’.

 

Leerdoelen De leerdoelen van de cursus zijn:  Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf. Hierbij kunnen, naast techniek ook gedrag en organisatie aan de orde komen.

  1. Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid).
  2. Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.