Klimaatbeheersing bij serverruimten

Welke eisen moeten er tegenwoordig gesteld worden aan een serverruimte? Dat is flink veranderd de afgelopen jaren.


Vroeger was het gewoon een ruimte waarin (soms) een verhoogde vloer werd gelegd. Daarna kwam er een flinke hoeveelheid ventilatie en koelapparatuur en de ruimte werd vervolgens op 18 graden gehouden. Wij hebben regelmatig meegemaakt dat de ‘hulpenergie’ 2 tot soms wel 4x zo veel energie verbruikte dan de eigenlijke servers. Een PUE dus waar je niet vrolijk van werd.


Koeling en servers zijn helaas nog onafscheidelijk. Maar er zijn nu heel veel verschillende en vaak zeer energie-efficiënte manieren om de servers gekoeld te houden. Welke technieken dat zijn, dat leert u in deze cursus.


Ook wordt beoordeeld of PUE nog wel bruikbaar is. Moet er niet een andere rekenmethodiek gekeken worden? Is het niet beter te kijken naar de FLOPS (FLoating-point Operations Per Second, voor rekenkracht) of IOPS (Input/Output Operations Per Second, voor opslag)? Er is ‘dode data’  (met een trage toegangstijd) en ‘levende data’ (voor de data dat continu gebruikt wordt) met snelle toegangstijden. Deze cursus gaat niet over de wijze waarop de data wordt opgeslagen (SAN, NAS, etc.).


Deze cursus leert u, nadat een energie-efficiente systemen zijn geplaatst, hoe de warmte het best kan worden afgevoerd.

Basiscursus energie voor het bevoegd gezag

Meijer heeft de basiscursus “Energie in de milieuvergunning’ al meer dan 100 keer gegeven (soms alleen en soms in samenwerking met Infomil). Zowel gemeentelijke als provinciale omgevingsdiensten zijn door ons opgeleid.

De cursus kan door u samengesteld en worden aangepast aan de kennisbehoefte van uw medewerkers. De cursus kan samengesteld worden uit onderdelen van de 100 door Meijer E&M regelmatig gegeven trainingen. De communicatie tijdens de cursus is tweerichtingsverkeer, dit wordt gestimuleerd door oefeningen en praktijkcases (vaak door de medewerkers zelf, uit hun eigen praktijk, aangedragen). Wij streven daarom altijd naar kleine groepen zodat intensief samengewerkt wordt.

Gebruikelijk is een cyclus van 10 dagdelen (een dagdeel duurt 3,5 uur). Hieronder staan een aantal suggesties, maar de cursus kan geheel naar uw wensen worden ingevuld.

Verplichte onderdelen zijn (benodigde tijdsduur: 2 dagdelen):

a. Introductie / aftrap

b. Kader vanuit de wetgeving. (wat kan wel, wat kan niet)

c. Basisbegrippen: (binnen-)klimaat, temperatuur en vochtigheid

d. Rekenen aan financiële terugverdientijd van maatregelen                    (kosten / baten, subsidies)

e. Werken met kengetallen

 

Verder kan een keuze gemaakt worden uit de volgende onderwerpen. Bij elk onderwerp wordt uitgelegd welke besparingsmogelijkheden er zijn en hoe er aan gerekend kan worden.

 

Onderwerpen (tijdsduur 1 dagdeel per onderwerp)

  1. Eerste stap van “Trias Energetica: ”Bouwfysica en isolatie
  2. Fossiele verwarmingsbronnen (= CV-ketels), wijze van regelen.
  3. Veelvoorkomende koeltechniek (compressiekoeltechniek), werking, besparingsmogelijkheden.
  4. Verlichtingstechniek (van gloeilamp tot LED, armaturen, schakelmogelijkheden)
  5. Mechanische ventilatie, luchtbehandeling, werking, regelingen, bevochtiging, besparingsmogelijkheden.
  6. Beoordelen van een energiebesparingrapport, eisen die gesteld mogen worden, nut energiebalans, beoordelen eigen rapporten
  7. Zonnepanelen  PV (stroomopwekking)
  8. staat de techniek waarin u scholing wenst, hier niet bij, neem dan svp contact op, mogelijk is dat onderwerp wel beschikbaar.

Onderwerpen (tijdsduur 0,5 dagdeel)

  1. Elektrische motoren, EI-klasse indeling, gelijkstroom,
  2. Voorkomen van koelbehoefte (warmteoverschot)
  3. Koeltechnieken die ook vaak zeer rendabel zijn (verdampingskoeling, absorptie)
  4. Warmtepompen (en gasmotorwarmtepompen)
  5. WKO (Warmte Koude Opslag in de bodem) systemen
  6. Perslucht
  7. Stoominstallaties
  8. Tapwater (warm water opwekking)
  9. Keuken en horeca bij bedrijven
  10. Waterstof (beperkte training)
  11. Monitoring van energieverbruik (EBS)
  12. Zonnecollectoren thermisch (warmteopwekkers)
  13. Eindtoets op de laatste cursusbijeenkomst.
  14. WKK (warmtekrachtkoppeling)
  15. Energiezorg bij bedrijven
  16. Kantoorapparatuur
  17. Serverruimten en computercentra (alleen in combinatie met ‘veelvoorkomende koeltechniek’, ‘Mechanische ventilatie’ en ‘Koeltechnieken die ook vaak rendabel zijn’)

Een cursusdagdeel is intensief. Het is daarom wenselijk, opdat de cursisten zoveel mogelijk informatie tot zich nemen, niet 2 dagdelen op 1 dag te plannen. Elke cursuscyclus begint met een “aftrap” waarbij de cursisten meteen duidelijk wordt gemaakt dat energie bij bedrijven iets is wat heel goed bespreekbaar is. Indien gewenst kan voor aanvang van de cursus (via e-mail) telkens een ‘nulmeting’ worden gehouden. De cursist krijgt daarbij een aantal vragen, geënt op vragen vanuit de praktijk, voorgelegd.

 

Cursusmateriaal De informatie van RVO/RWS BBT zijn een belangrijke informatiebronnen. Dit wordt gebruikt als cursusmateriaal. Doordat men deze bladen gebruikt tijdens de cursus raakt men er in thuis. Hierdoor zullen uw medewerkers later ook beter gebruik maken van deze informatie.  Van de presentaties die tijdens de cursus gegeven worden ontvangt men hand-outs, zodta een handig naslagwerk/werkboek ontstaat ‘voor later gebruik’.

 

Leerdoelen De leerdoelen van de cursus zijn:  Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn voor de energie-efficiency binnen een bedrijf. Hierbij kunnen, naast techniek ook gedrag en organisatie aan de orde komen.

  1. Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen (berekening, nader onderzoek, technische en financiële haalbaarheid).
  2. Communiceren met bedrijven over de te nemen maatregelen.

De cursus kan worden aangevuld met

  • Training-on-the-job: bedrijfsbezoeken op individuele basis (zie hiervoor elders op deze site)
  • Ondersteuning bij uitvoering: beantwoording van vragen (Online) en evaluatie van energiebesparingsonderzoeksrapporten of Energie Efficiency Plannen (EEP) die bedrijven opstellen.

Masterclass Isolatie, theorie en praktijk

Op de juiste manier isoleren is heel rendabel en belangrijk. In deze masterclass worden eerst de principes uitgelegd. Daarna gaan we volop de praktijk van het aanbrengen van isolatie bespreken. Alle constructies komen aan de orde. Er is volop tijd om uw eigen constructie en/of (bouw-)vochtproblematiek te bespreken.


Steeds worden de cursisten door middel van oefeningen geprikkeld om zelf na te denken over de mogelijkheid en wenselijkheid van bepaalde maatregelen


In deze cursus krijgt u de bouwfysische kennis, noodzakelijk voor het maken van een energieprestatiecertificaat en/of maatwerkadvies voor woningen.

Welke onderwerpen worden er o.a. behandeld:

  • De beleving van temperatuur en vochtigheid.
  • De comfortveranderingen door een verbeterde isolatie.
  • Het begrip (schijn)tocht, dauwpunt en condensatieproblematiek.
  • Lambda-waarde, U-waarde en R-waarde, en hun relatie.
  • Overgangsweerstanden.
  • Isolerende werking van constructies
  • Alle constructies (en de wijze waarop deze geïsoleerd moeten worden) worden behandeld.
    • dak, plat en schuin
    • gevel, massief en spouwmuur
    • beglazing
    • vloer beton en hout
  • Gehele gebouwschil van een woning (vloer, geveldelen, ramen en het dak).
  • Isolatie en dauwpunt.

Masterclass Verwarming; Gasgestookte installatie

Zowel de warmteopwekking als de wijze waarop het CV-water verdeeld wordt tot en met de wijze waarop de warmte weer wordt afgegeven aan de te verwarmen ruimte. Behandeld worden o.a.:


Warmteopwekking:

  • Typen verwarmingssystemen
  • Wat is het verschil tussen onder- en bovenwaarde
  • Verschil in gasverbruik tussen de diverse keteltypen, HR-ketels
  • Wetgeving en keurmerken
  • Kengetallen (grootte ketel bepalen)
  • Luchtverwarming
  • Stralingsverwarming
  • Energie-efficiënte keuzes maken

Warmteverdeling:

  • Systeemkeuze/ Warmtedistributie
  • Regelmethodieken
  • Belangrijke setpoints voor energiebesparing
    • Optimalisatie
    • Stooklijn
    • Stookgrens
    • Vorstbeveiliging
    • Etc.
  • Energie-efficiënte wijze van koppelen met boilers en luchtverwarming
  • Veel voorkomende energiebesparingsmogelijkheden

Warmteafgifte

  • Verschillende radiatoren en hun eigenschappen
  • Lage temperatuur verwarming
  • Betonkernactivering.
  • Energie-efficiënte keuzes maken

Na afloop van deze cursus bent u in staat energiebesparingsmogelijkheden bij CV-ketels te beoordelen.

Masterclass Verlichtingstechniek

De volgende onderwerpen worden behandeld:

Wat is ‘licht’, zowel in menselijke beleving als in technische termen zoals;  Lux, Lumen, Watt, Kelvin etc.


Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Besproken word o.a. evsa’s,  led en oled. Maar ook armatuurrendement, lichtbehoefte, alle mogelijke lamptypen en hun rendementen worden behandeld.  Van de armaturen wordt de reflector, de afscherming en hun schakelmogelijkheden besproken. Ook wordt er gekeken naar wat de ARBO-eisen zijn.


Natuurlijk gaat u ook zelf aan de slag met diverse luxmeters en voert u voert een lichtmeting uit. Wat zijn de verschillen tussen de luxmeters en werk een luxmeter ook goed bij ledverlichting?


Welke invloed heeft licht op het slaap- en waakritme van de mens? Wat is de BBT (Best Beschikbare Techniek)?


Deze cursus is geen cursus waar uitgebreide lichttechnische berekeningen worden aangeleerd. Wel leert u alle facetten van licht, beleving, techniek, energie en vooral de besparingsmogelijkheden. Na afloop van deze cursus bent u in staat om een goed oordeel te kunnen geven over verlichting en lampkeuzes.

Masterclass Ventilatie en Luchtbehandeling

Elke mens heeft verse lucht nodig om te kunnen leven. Maar als de lucht iets minder vaak ververst wordt, hoeveel bespaart dat? Wat zijn de gevolgen voor de productiviteit.

In deze cursus leert u hoe u zonder mechanische ventilatie een gebouw kan ventileren. Maar bij de grotere gebouwen is een mechanisch ventilatiesysteem onontbeerlijk. Ook nieuwe kleine gebouwen hebben door de steeds betere kierdichting mechanische ventilatie nodig.

 

Tijdens deze masterclass komen de onderstaande onderwerpen aan bod in theorie, schema’s en natuurlijk zijn er volop foto’s uit de dagelijkse praktijk.:

  • Natuurlijke ventilatie
  • Hybride ventilatie
  • Ventilatiebehoefte
  • Typen Luchtbehandeling
  • Regelmethodieken
    • Welke systemen zijn er? Hoe kunnen ze het meest energie-efficiënt geregeld worden?
  • Warmteterugwinning
    • Warmtewiel
    • Kruisstroomplatenwisselaar
    • Wisselende luchtstromen
    • Heatpipe
    • etc. Wat zijn hun rendementen en hun voor- en nadelen?
  • Bevochtiging, welke systemen zijn er? Hoe werken ze?
    • Stoom
    • Ultrasoon
    • Hoge druk of perslucht
    • Adiabatisch
    • etc.
  • Belangrijke setpoints voor energiebesparing
  • Veel voorkomende energiebesparingsmogelijkheden

Na deze cursus hoeft u, als u bij een luchtbehandelingskast staat, niet meer te denken.. ‘mij te moeilijk’. Door eenvoudig het geleerde in de praktijk te brengen kan elke LBK door uw inbreng veel energie-efficiënter worden.

Masterclass Nieuwe, bewezen technieken

Die techniek die nu al rendabel is, of op het randje van doorbreken staat en die geen onderdeel zijn van de andere masterclasses, die worden vandaag behandeld. Het aantal onderwerpen varieert afhankelijk van de ontwikkeling van de kostprijs van de ’techniek’. De onderwerpen die in deze cursus gegeven worden worden vrijwel wekelijks geactualiseerd. Dit om alle nieuwe ontwikkelingen op een duidelijke en gestructureerde manier voor u in 1 dag in kaart te kunnen brengen.


Welke onderwerpen worden vaak behandeld (afhankelijk van de kennisbehoefte van de deelnemers wordt er soms een beetje in geschoven):

  • Ontwikkelingen op het gebied van energie-efficiënte elektromotoren.
    • En de wijze waarom deze aangestuurd worden. (frequentieregelingen)
  • WKO (Warmte Koude Opslag)
    • Randvoorwaarden
    • Locatie-eisen
    • Toepassingsmogelijkheden
    • Open systemen
    • Gesloten systemen
    • Rendement
    • Mogelijkheden om rendement te verbeteren/besparingsmogelijkheden
  • Geothermie
  • PV-systemen (beknopt er is hiervoor ook een aparte cursus)
    • Welke typen zijn er?
    • Waar op letten bij plaatsing voor zo hoog mogelijk rendement?
    • Etc.
  • Thermische zonnesystemen
    • Verschillende systemen
    • Te gebruiken voor tapwater of ruimteverwarming (en gevolgen voor rendement)
    • Kosten / baten
  • Micro/wkk (HRe) ketels
    • Hoe werken ze?
    • Welke randvoorwaarden bepalen rendement?
  • Warmtepompen (elektrische)
    • Hoe werken ze?
    • Welke bronnen kunnen benut worden en hun voor- en nadelen.
    • Belastingsduurkromme/capaciteit
    • Opstellingseisen
    • Rendement, SCOP, SPF, SPER
    • Kosten / baten
  • Warmtepompen (gasgestookte) cursusonderdeel is in ontwikkeling.
  • Betonkernactivering voor koeling en verwarming
  • Grondbuizen
  • PCM (Phase Change Materials)

Masterclass Koeling; Techniek & koelbehoefte

Elektrische koeling is steeds groter wordende elektriciteitsverbruiker. De cursus is opgebouwd volgens het principe van de Trias Energetica.


Hoe wordt de koudebehoefte, zonder hoge kosten, zo laag mogelijk gemaakt. Wat is het principe van elektrische compressie-koeltechniek? Hoe kan de werking van de compressor, de condensor en de verdamper energie-efficiënter gemaakt worden? Welke besparingsmogelijkheden zijn er? (Dat zijn er vele). Wat wordt er bedoeld met termen als SPF, SCOP en SEER.


 

Wat zijn de ontwikkelingen over het koelmedium (bijv. r22 ). Hoe werkt absorptie- en dauwpuntkoeling? Dit kan in bepaalde situaties zeer energie-efficiënt en dus zeer voordelig zijn.


Zelfs het gebruik van grondbuizen en zomernachtkoeling is na deze cursus voor u een bekend systeem.


Deze cursus is GEEN cursus waarbij allerlei gedetailleerde koeltechnische berekeningen worden aangeleerd. Het gaat vooral om het begrijpen van de techniek en het herkennen van de besparingsmogelijkheden.


Alle facetten van koeling in gebouwen (en productkoeling) worden behandeld. Na het volgen van deze cursus bent u beter in staat te communiceren over koeltechniek bij productkoeling en koeling in de woon- en werkomgeving.

Masterclass Woningisolatie

Eerst wordt beoordeeld waar het comfortbelevenis van afhankelijk is. Welke fysische processen zijn dan belangrijk? In eenvoudige taal wordt uitgelegd hoe ‘het comfort’ in uw leefomgeving bepaald wordt. Besproken wordt o.a.

  • De beleving van temperatuur en vochtigheid.
  • De comfortveranderingen door een verbeterde isolatie.
  • De noodzaak van ventileren.
  • Het begrip (schijn)tocht, de vocht en condensatieproblematiek.
  • Voorkomen van schimmel

Daarna is bekend waar het comfortgevoel van afhangt.

  • Een klein beetje theorie, die noodzakelijk is bij de inkoop van materialen en bepalen isolatiedikte,
  • Daarop wordt een geheel huis verbeterd. Alle voorkomende constructies worden besproken.
    • De constructies bij een plat en schuin dak. Waar is het dauwpunt?  Op welke plekken mag beslist geen isolatie worden aangebracht. etc.
    • Massieve gevel en het isoleren van een spouwmuur.
    • Beglazing . waar moet dan op gelet worden. nieuwe ontwikkelingen.
    • Het isoleren van houten of betonnen vloeren
    • Zelfs het plaatsen van radiatorfolie.

Theorie, praktijk en vooral veel oefeningen en bespreken van eigen constructies zorgen er altijd voor dat deze cursus zeer leerzaam en levendig is.


Ondanks dat deze cursus al meer dan 25 jaar een topper is wordt er, vanwege steeds veranderende isolatiemogelijkheden toch maandelijks wel iets aan geactualiseerd.

 

Training-on-the-Job
 

U moet regelmatig de situatie ter plekke beoordelen. Dan is het vaak moeilijk om het grote apparaat/productiewijze dat voor u staat te herkennen en de besparingsmogelijkheden (waarvan u de theorie wel kent) te herkennen. Het gevolg is dat er niet voldoende inhoudelijke vragen gesteld kunnen of durven worden. De kans om uzelf als deskundige te profileren wordt daardoor kleiner en de klant krijgt minder stimulansen tot besparingen. Het is daarom zinvol om, in uw werk, een training uit te voeren.


U bezoekt samen met een ervaren senior adviseur het bedrijf.


Het voordeel van deze aanpak is dat uw eigen inbreng zeer hoog is. Door zelf met de problematiek in de dagelijkse praktijk bezig te zijn en daarna uw eigen ervaringen te spiegelen aan die van de trainer wordt het grootst mogelijke leereffect bereikt.


De leerdoelen bij de bedrijfsbezoeken zijn:

  1. Kunnen herkennen van die aspecten die van belang zijn. Hierbij komen naast ’techniek’ ook ‘gedrag’ en ‘organisatie’ aan de orde.
  2. Kunnen beoordelen van mogelijke maatregelen of vervolgstappen (onderzoek, haalbaarheidsstudie).
  3. Omgaan met tegenwerpingen (Dit kan bij ons niet want…).
  4. In staat zijn het geconstateerde in duidelijke bewoordingen op papier te zetten.